Przejdź do głównej zawartości

Rewolucja i wampiryzm - o serialu od Netflixa

 


Platforma Netflix w jednej ze swoich październikowych propozycji po raz kolejny przedstawia widzom serial, którego twórcy zdecydowanie nawiązują do literackiego nurtu czarnego romantyzmu i motywów gotyckich. Serial Rewolucja, bo o nim właśnie mowa, jest utrzymany w konwencji czerpiącej całkiem sporo tradycji i estetyki gotyckiej właśnie, lecz zauważalna jest także domieszka innych kierunków. Na elementy gotyckie wskazują, chociażby zawarte w narracji motywy wampiryczne, choć w dużej mierze przekonstruowane, lecz mimo to kolejny raz potwierdza się, że motywy te są trwale obecne w popkulturze. Postać wampira nieustannie przoduje pośród innych demonicznych stworów, przez co zajmuje szczególe miejsce w nurcie literatury gotyckiej, jak i kulturze współczesnej w ogóle, będąc istotnie charakterystyczną i wręcz ikoniczną postacią dla gotyckiego kierunku1.

Poza motywami wampirycznymi, w warstwie fabularnej serialu pojawia się tajemnica, a za nią wątek detektywistyczny, elementy magiczne, nadrealne, czy też elementy oniryzmu – urzeczywistniające się, prorocze wręcz, koszmarne sny jednej z bohaterek. Sceneria i klimat serialu również zdecydowanie pasuje do gotyckiej konwencji, wzmacniając poczucie lęku i obecności zła, którego pochodzenie trudne jest do określenia. Jest to, więc w istocie postmodernistyczna gra z konwencjami, które popkultura niezwykle lubi.

Film od czasów ekspresjonizmu niemieckiego bardzo chętnie korzysta z „oferty” konwencji gotyckiej, współtworząc tym samym jej obecny kształt2. Jak piszą Grzegorz Gazda, Agnieszka Izdebska i Jarosław Płuciennik, we Wstępie do książki Gotycyzm i groza w kulturze, „Gotycyzm stanowi obecnie określenie dość szeroko rozumianej konwencji, której motywy i elementy pojawiają się w dziedzinach kultury współczesnej, zarówno tej wysokiej, jak i popularnej. […] Bogactwo i niejednorodność konwencji gotyckiej rodzą chęć przyjrzenia się rozległemu zakresowi zagadnień inspirowanych przez gotycyzm bądź jakkolwiek z nim związanych. Stanowi on bowiem zjawisko interesujące z wielu punktów widzenia np. Kulturotwórczego, psychologicznego czy filozoficznego.3

Fabuła serialu umieszczona jest w 1787 roku, to jest w czasie poprzedzającym o dwa lata wybuch rewolucji francuskiej. Jednakże zaznaczyć trzeba, że w żadnym razie nie jest to serial historyczny, a mroczna, fikcyjna, pełna grozy, horroru, a czasami wręcz brutalna opowieść z tłem społeczno-politycznym.

Jeden z protagonistów młody lekarz Joseph Guillotin (nawiązanie historyczne), pragnie rozwiązać zagadkę tajemniczej śmierci kobiety, odkrywając tym samym przerażającą zarazę, za którą czai się nieznane zło. Zaraza zwana „błękitną krwią” powoduje, że umarli ponownie „budzą się do życia”, właśnie tutaj ujawnia się motyw wampiryczny. Kwestia ta dotyczy przede wszystkim żądnej władzy i przywilejów, upadłej moralnie arystokracji, która jest w serialu antagonistą. Kiedy „rodzą się” nieumarli, stają się nieśmiertelni, wyostrzają im się wszystkie zmysły oraz ogarnia ich głód. Głód wymagający rozlewu krwi niższej klasy społecznej, która musi zacząć działać i zawalczyć o swój los i przyszłość, co będzie wymagało niemałego wysiłku i pomocy również ze strony przedstawicieli szlachty.

Widać, że w aspekcie oddania nastroju grozy, wszechobecności zła, które zagrozić może każdemu, a także walki z nim serial jest dość dobrze zrealizowany. Nie brakuje też w nim efektownych, prowadzonych z rozmachem scen walki, czy świetnych kostiumów co może być zachętą dla niejednego odbiorcy filmów o podobnym charakterze.

1A. Andrusiewicz, Miedzy pięknem a grozą. Tradycja konwencji i estetyki gotyckiej, „Idō - Ruch dla Kultury: rocznik naukowy: [filozofia, nauka, tradycje wschodu, kultura, zdrowie, edukacja]”, 2005, 5, , s. 135.
2Redakcja, Wstęp [w:] Gotycyzm i groza w kulturze, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Łódź 2003, s. 6.
3Tamże, s. 6.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ewolucja, dyfuzja kulturowa i akulturacja – drogi i koncepcje zmiany kulturowej

Zmienność jest jedną z podstawowych cech kultury. Nawet w ciągu życia jednego pokolenia można zauważyć szereg zmian zachodzących w społeczeństwie, a przede wszystkim współcześnie. Zmieniają się zwyczaje, nurty w sztuce, architekturze, literaturze, moda, zmienia się język.  Nierzadko dzieje się tak w wyniku wzajemnego wpływu na siebie zróżnicowanych kultur świata.  Dlatego też badania zmiany kulturowej interesują antropologów od dawna. Niewątpliwie jest to w ogóle kwestia interdyscyplinarna obejmująca znacznie więcej nauk humanistycznych. Akulturacja i dyfuzja kulturowa w antropologii kultury są terminami pokrewnymi, które odnoszą się do zmian kulturowych, jakie mogą zachodzić na styku różnych, odmiennych systemów kultowych. Jest to zatem zjawisko zauważalne od czasów najdawniejszych, gdyż ludzie zawsze się przemieszczali, spotykając na swojej drodze inne społeczności, nierzadko mając późniejszy wpływ na siebie. Dziś w ciągłym i postępującym procesie globalizacji, łatw...

Pogórze Kaczawskie - Radogost #mikrowypad

  Na skraju Parku Krajobrazowego „Chełmy” leżącego na Pogórzu Kaczawskim w miejscowości Kłonice znajduje się wzgórze, z którego roztacza się wspaniała dookolna panorama niemalże na cały region. Wzgórze to nazywa się Radogost, a nazwa ma nawiązywać do słowiańskiego bóstwa solarnego. Jednakże w kanonie bóstw słowiańskich Radogost występował tylko na Połabiu wśród Redarów, będąc właściwie bogiem tożsamym z ogólnosłowiańskim Swarogiem/Swarożycem. Miejsce kultu Radogosta zostało opisane już na początku XI wieku przez Thietmara z Merseburga. Jednakże inne dla Swaroga/Swarożyca imię pojawiło się w podaniach najprawdopodobniej po prostu od ośrodka jego kultu – Radgoszczy. Wracając jednak do naszego wzgórza, jego wysokość wynosi 398 m n.p.m. W 1893 roku na szczycie wzniesiono 22-metrową ceglaną wieżę widokową w stylu neogotyckim. Wchodząc po jej kręconych schodach, na końcu wędrówki ujrzymy malownicze widoki na Pogórze Kaczawskie, Sudety, Równinę Jaworską, Nizinę Śląsko-Łużycką, czy też W...

Pogórze Kaczawskie - Nowy Kościół #mikrowypad

  Nowy Kościół to dolnośląska wieś na Pogórzu Kaczawskim w powiecie złotoryjskim niedaleko Świerzawy. Znajdują się tutaj ruiny późnoromańskiej budowli sakralnej z XIII wieku. Zwiedzając ruiny, do dziś można zauważyć detale zarówno romańskie, jak i gotyckie świadczące o średniowiecznym rodowodzie budowli. Wieża kościelna jest najlepiej zachowaną częścią budowli. Najprawdopodobniej pochodzi z XVII wieku, kiedy to została odbudowana po zawaleniu się wcześniejszej wieży. Kościół okala dość dobrze zachowany kamienny mur z bramą wejściową. Warto odnotować, że wyremontowana i zabezpieczon a wieża dostępna jest do zwiedzania.